Visual Merchandising… Wa’s dat??

Visual Merchandising… Wa’s dat??
21 September 2015 W-Studio

Dat is die tool die vaak het ondergeschoven kindje is binnen winkelconcepten en retail organisaties. Terwijl deze tool vaak binnen handbereik is en u de handvatten geeft om van uw winkelconcept een 360 attractieve winkelervaring te maken. Visual Merchandising is het attractief presenteren van product om verkoop te stimuleren en consumenten te linken aan uw winkel en /of merk.

Want stelt u zich eens voor;

In uw winkel wordt een bepaald merk jeans verkocht met interessante details of functies.

Door deze jeans op een manier te presenteren, waardoor deze functies en details aandacht krijgen, is de kans dat het product bij de consument opvalt groter dan wanneer dezelfde jeans misschien wel opgevouwen in een vak ligt en het niet de kans krijgt zich te onderscheiden. Wat als u deze jeans ook voorziet van additionele product informatie zoals functies, voordelen en prijs. De ‘waarde’ van het product zal stijgen door deze extra attentie. Presenteer dit op een plek waar de consument goed zicht op heeft, zorg dat uw verkoop personeel goed geinformeerd is en net zo enthousiast is als u toen u dit product inkocht, licht het product goed uit en….’ready to sell’ !!

Be the expert! Weet wat er vandaag speelt en zorg dat u diegene bent die weet hoe de outfit gedragen hoort te worden.

Of koop dat shirt ook eens in in een contrasterende kleur, hiermee creëer je stopping power in bijvoorbeeld een wandvak. Misschien verkoopt deze kleur niet optimaal, maar hierdoor krijgt wel de rest van de producten een extra lading… En zo zijn er nog meer voorbeelden om het product in uw winkel een extra ‘boost’ te geven. HERO THE PRODUCT !

Product presentatie is het belangrijkste onderdeel van Visual Merchandising, omdat het er uiteindelijk om gaat dat de kassa blijft rinkelen!:

) Naast product zijn er nog vele aspecten die gebruikt kunnen worden om het algehele winkelconcept te liften. Denk bijvoorbeeld aan; facade, etalage, routing, store design, verlichting, uitstraling winkelpersoneel, uniformiteit, geur etc..

Talking about smell….:

)

Een paar jaar geleden liep ik door de winkelstraten van Portland waar net een nieuwe Abercrombie & Fitch geopend was. Ik was duidelijk positief verrast door het feit dat ik de winkel eerst ‘rook’ voordat ik daadwerkelijk het pand gevonden had.  Deze ervaring vergeet ik niet meer….geur marketing! Een bewezen feit dat een lekkere geur in uw winkel consumenten langer binnen houdt en dat het een positieve herinnering achterlaat. Zeg eens eerlijk…welke retailer wil dat nou niet voor een paar tientjes per maand?!

Zelf ben ik de laatste tijd het meest positief verrast door het nieuwe concept van H&M; & Other Stories. Goede sobere, maar toch heldere lokaties waardoor het product automatisch in de spotlight staat. Zeer aantrekkelijk gepresenteerd op outfit. Ze hebben zelfs merken als nike toegevoegd om duidelijke outfit opties aan te bieden volgens de laatste trends. De communicatie van producten is heel sterk. Soms met 1 woord of een klein zinnetje krijgt het product een extra lading.  Er worden ook foto’s bij de outfits toegevoegd om te laten zien hoe het gedragen hoort te worden….smart!:

) Boeken, schoenen, make up, badproducten, lingerie en accessoires worden toegevoegd om een totaal beeld neer te zetten voor de vrouw waar &Other Stories voor bedoeld is. Wanneer je een product uit een rek pakt, kun je vaak blij verrast zijn. De producten ogen namelijk duurder dan ze in werkelijkheid zijn. Dit komt puur en alleen door de presentatie.

Wanneer u morgen het rolluik omhoog doet, of direct de deur van het slot haalt… Kijk nogmaals naar hoe uw winkel er vandaag uitziet en waar de ‘quick wins’ te behalen zijn. Loop het bovenstaande lijstje nog eens door en mocht u er niet alleen uitkomen…..

……Call me !

‘Visual Merchandising is your silent salesperson’

Until next time…

Wendy Ouwerkerk for W.Studio

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*